Advertorials og sponsorerede links – Virker de?

sponsorerede links advertorialDet korte svar = Som udgangspunk ja.

Sponsoreret indhold med et dofollow link overtræder som udgangspunkt Googles retningslinjer for links og derfor har Google også fjernet medier fra deres indeks for at sætte et eksempel.
Her er det mediet, der straffes, men indirekte også dem de linkede til, da værdien af de købte links forsvandt.

Det er historisk sket få gange og ikke i Danmark.

Det er den ene side af sagen.

Om Google fjerner linkværdien, der kan videresendes via typen af links, er en mere spicy sag.

Hvad oplever vi i praksis?

Ser vi på de oplevelser vi har med sponsoreret indhold, er det meget positive og der ser umiddelbart ud til, at linktypen fortsat virker efter hensigten.

Spørgsmålet er så om det også vil være sådan i fremtiden.

Der er dog stor forskel på værdien

En af årsagerne til værdien er meget forskellig, skal findes i den måde de forskellige medier benytter advertorials.

En del ”Gemmer” dem væk og linker ikke engang internt til dem, det giver en klynge af artikler uden intern pagerankflow og dermed ringere værdi at videresende.

Langt størstedelen linker heller ikke rundt blandt artiklerne internt, som man typisk ville gøre på et almindeligt website.

Det betyder, at værdien som udgangspunkt meget sjældent er lige så høj, som hvis det var en almindelig artikel på mediet.

Der er ligeledes stor forskel på, hvordan de forskellige medier vælger at angive indholdet er sponsoreret.
Det kan være med tekst eller billede og med forskellig ordlyd. (Kan teoretisk have indflydelse)

Sådan kan du bruge advertorials

Som vi ser det, er der stor sandsynlighed for at Google begynder at fjerne værdien fra den type links, når de opdager dem.

De er lette at spotte og det giver i mange sammenhæng mening, at gøre det.

Vi kan derfor ikke anbefale, at du opbygger en hel linkprofil pba. advertorials alene.

Men de kan fint indgå, som en del af en fornuftigt sammensat linkprofil og bidrage med god værdi.

Hvis det skal være hardcore

Hvis du vil opnå meget værdi fra et sponsoreret link, kan du gøre det 99% ikke gør.

Link til dem.

Og hvorfor i alverden så det?

Den dårlige interne linkning på medierne til det sponsorerede indhold, betyder at den værdi der sendes ofte ikke er på højde med almindeligt indhold.

Hvis du backlinker til din artikel, kan du få den til at flowe mere værdi.

Du kan f.eks. linke fra andet sponsoreret indhold, hvis du kan få lov. (Typisk har du 2 links pr. artikel)

På den måde kan du linke rundt i en cirkel og det er yderst effektfuldt, men kræver dog en hel del forberedelse.